Skip to content

Het leed dat verkeersboetes heet…

Wie had er nooit mee te maken: verkeersboetes! Ieder jaar worden er ruim 9 miljoen boetes opgelegd voor verkeersovertredingen, het merendeel voor het overtreden van de maximumsnelheid. Door rood licht rijden kost je € 239,-. Onverzekerd laten van je kapotte  bromfiets door te vergeten jaarlijks te schorsen? € 330,-. Die 330 euro wordt dan € 495,- als je niet op tijd betaalt. Betaal je dan nog niet, dan komt er nóg eens honderd procent bovenop. Je zit dan, exclusief alle administratiekosten, al op € 990,-. Geen kinderspel. En al zeker niet als je van een uitkering moet rondkomen.

Of geflitst worden en na de volgende kruising opnieuw een flitser. Met als gevolg 2 x € 180,- (bij 20 km te hard rijden). Dat is toch niet eerlijk !? Jawel, u had ook ná de kruising kunnen besluiten rustiger te rijden; zo zult u te horen krijgen. En ziet u in de winter door de sneeuw een invalidenaanduiding niet en toch parkeert u toch op die plek? € 380,- aan uw broek! U moet bij sneeuw of vallende bladeren namelijk een zelfstandig onderzoekje instellen, zegt het gerechtshof in Leeuwarden.

Vallen deze verkeersboetes nu onder groot of klein leed? 

In elk geval kunnen ze als heel onrechtvaardig voelen. Zeker als er bekeurd wordt ‘op het oog’ en al helemaal als u niet meteen aangesproken wordt (staandehouding) doordat de verbaliserende agent in burger was en dat soms zelfs in zijn privé-tijd doet.

Het strafrecht kent van oudsher drie doelen: Benadrukken dat regels aan de laars lappen bestraft wordt, de individuele dader duidelijk maken dat hij bij herhaling een (zwaardere) sanctie tegemoet kan zien en genoegdoening voor de mede-burger(s) via bestraffing of maatregel zoals tot schadevergoeding. Het verkeersstrafrecht kent die doelen ook, maar de nadruk ligt op de eerste 2 elementen. Naast de kantonrechter die zich bezighoudt met verkeersovertredingen (de zogenaamde “Mulder-zaken”) is er ook het verkeersstrafrecht van de alleen zittende politierechter of -bij de zwaarste zaken zoals ernstig letsel en overlijden-  van de meervoudige kamer.

Boetes voor mobiel bellen of appen tijdens het rijden bedragen € 240,-, maar dit gedrag kan zomaar bestraft worden door zo’n meervoudige strafkamer in het geval van een ongelukkige afloop. Het lijkt erop dat dit onbedoeld gevaarlijke rijgedrag nog aanzienlijk meer verkeersslachtoffers maakt dan het alom afgekeurde asociale rijden zoals bumperkleven, rechts inhalen, bewust door rijd rijden etc. De nieuw campagne is dan ook zeer terecht: appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij mono, fiets mono! Lees ook het blog van collega Lieke Boon van december 2017 over appen en het verkeer.

Een openbare zitting van de kantonrechter bijwonen is boeiend

Soms probeert de betrokkene er gewoonweg wat van af te krijgen, maar meestal ervaart degene die de moeite nam om na vergeefs bezwaar bij de Officier van Justitie ook nog beroep aan te tekenen, de boete als groot onrecht. En dat is al snel een bron van grote onvrede.

Guido Schakenraad

Dit blog is geschreven door

Onderwerp

Wij gebruiken cookies enkel voor het bijhouden van onze bezoekersaantallen in Google Analytics.