Skip to content

Fatbike opvoeren? Wees bewust van het risico!

De donkere dagen voor kerst. Letterlijk, want tot vlak voor de kerst worden de dagen steeds korter. Een tijd waarin de verlichting thuis langer aan is. Waarom dan geen licht aan op de fiets? 

Want ik verbaas me dagelijks over de hoeveelheid (jongere en oudere) fietsers die nog altijd in deze tijd zonder verlichting rijden. Noem het beroepsdeformatie, maar vaak schiet dan meteen door mijn hoofd wat het potentiële letsel kan zijn als iemand wordt aangereden. Soms denk ik dan weleens dat iedereen een dag mee zou moeten lopen op onze sectie letselschade om te weten wat wij zoal voorbij zien komen (in verband met beroepsgeheim e.d. kan dit helaas niet, maar dat terzijde). 

Ik geef iedereen dan ook een suggestie voor de goede voornemens voor 2024, te weten “Altijd licht aan op de fiets in het donker”. Zonder licht op de fiets deze dagen ben je echt een gevaar op de weg, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen! 

Over gevaren op de weg gesproken: er is de laatste tijd erg veel te doen over de fatbike. Vooral onder jongeren is de fiets erg populair. Hij ziet er stoer uit, je kunt er vaak makkelijk met zijn tweeën op zitten, je hoeft geen helm op en je gaat lekker snel. Een legale fatbike gaat namelijk net als de gewone elektrische fiets 25 km per uur. Maar daar zit het probleem ook niet in. Het echte probleem met de fatbike is dat er eenvoudig een opvoersetje kan worden aangeschaft waarna snelheden tot 50 km per uur kunnen worden gehaald. Soms wordt er zelfs een gashendeltje bijgeleverd.

Maar: een opgevoerde fatbike wordt niet meer gezien als ‘gewone’ elektrische fiets, maar als een motorvoertuig. Hiervoor biedt de reguliere aansprakelijkheidsverzekering geen dekking, maar moet een Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM)-verzekering worden afgesloten.

De fatbike valt wettelijk gezien onder de categorie brommers als:

  • er harder dan 25 kilometer per uur mee kan worden gereden;
  • de fiets een gashendel heeft (waardoor ook zonder trappen kan worden voortbewogen) en;
  • het vermogen te hoog is.

Dit brengt de verplichting met zich mee om een rijbewijs te hebben, de fatbike te verzekeren, een geel kenteken aan te vragen en een goedgekeurde helm te dragen. Daarnaast moet de fatbike voldoen aan allerlei technische eisen en een officiële typegoedkeuring hebben. Zonder deze goedkeuring, mag je niet eens de weg op en kan de fatbike in beslag worden genomen.

Veel mensen zijn hier niet van op de hoogte. Het is wel goed om dit te beseffen, want het kan dus zomaar zijn dat je onverzekerd op de opgevoerde fatbike onverzekerd rondrijdt. Daar wil je niet aan denken, mocht je op welke wijze dan ook bij een ongeval betrokken raken. Een letselschade kan immers flink in de papieren lopen en veiligheid is toch voor alle verkeersdeelnemers het belangrijkste? Ook voor jou als bestuurder!

Schakenraad Advocaten wenst je een veilig 2024! En vergeet je verlichting niet aan te doen als het donker wordt!

Dit blog is geschreven door

Onderwerp

Wij gebruiken cookies enkel voor het bijhouden van onze bezoekersaantallen in Google Analytics.